Zapalające się nagle kontrola silnika potrafi napędzić strachu, zwłaszcza, gdy nie do końca wiemy, co może oznaczać. Kontrolki koloru niebieskiego i zielonego mają charakter informacyjny. Jeśli palą się wciąż, warto przeprowadzić diagnostykę w warsztacie.  Gorzej, gdy na naszej tablicy rozdzielczej zapala się kontrola żółta lub czerwona.

Gdy zapali się czerwona kontrolka, oznacza to poważny problem w podstawowych zespołach sterowania samochodem. Wówczas niezwłocznie powinniśmy zatrzymać samochód i wyjaśnić problem, gdyż dalsze kontynuowanie jazdy może być po prostu niebezpieczne. Kontrolki czerwone mogą sygnalizować usterkę systemu hamulcowego, poważną awarię akumulatora czy przegrzanie chłodnicy.

Szczególny przypadek, który niekiedy zbija kierowców z tropu stanowi kontrolka „CHECK ENGINE”, czyli – sprawdź silnik. Ma ona postać silnikowego tłoka lub po prostu napisu „CHECK ENGINE”. Oznacza ona błąd silnika. Jeśli kontrolka zapali się jednorazowo i później zgaśnie – oznacza to, że system zarejestrował pojedynczy błąd i najczęściej nie jest to poważna usterka. Jeśli natomiast kontrolka pali się cały czas i zapala za każdym razem po uruchomieniu silnika – oznacza to usterkę. Warto pamiętać, że kontrolka ta często zapala się w samochodach z zamontowaną instalacją gazową. Może świadczyć to o niekompatybilności użytych do montażu podzespołów. W takim wypadku koniecznie należy odwiedzić serwis. Kupując samochód – przekręćmy kluczyk tak, by zapaliły się wszystkie kontrolki. Zwróćmy szczególną uwagę na „CHECK ENGINE”. Powinna również się zapalić. Czasem nieuczciwi sprzedawcy odłączają ją by ukryć usterkę silnika. Powinniśmy pamiętać, że zapalona kontrolka, zwłaszcza koloru żółtego i czerwonego wymaga szybkiej interwencji mechanika. Zależy od tego nasze bezpieczeństwo.