Z regeneracją zacisków hamulcowych mają do czynienia osoby, które posiadają starsze samochody. Najczęściej ten proces należy rozpocząć od gruntownego czyszczenia, ponieważ zazwyczaj warstwa naleciałości, brudu i rdzy sprawia, że nie widać nawet ich pierwotnego kształtu.

Układ hamulcowy to najważniejszy układ w naszym samochodzie. Bezpośrednio wpływa on na bezpieczeństwo podróżnych. Jemu więc należy poświęcać najwięcej uwagi, by odwdzięczył się bezawaryjnością. Dbanie o hamulce to nie tylko wymiana klocków i tarcz hamulcowych. Równie istotne są przewody hamulcowe oraz zaciski. Częstym zabiegiem poprawiającym wydajność i trwałość układu jest regeneracja zacisków hamulcowych. Najbardziej popularnym objawem zużycia lub nadmiernej eksploatacji zacisków są specyficzne dźwięki oraz bicie kierownicy. Dodatkowo, przedwcześnie zużywają się wtedy klocki i tarcze. Stan zacisków powinien być sprawdzany przy każdorazowym zdjęciu koła.

Regeneracja zacisków hamulcowych – na czym polega?

Skoro wiemy już, z czego składa się układ hamulcowy, czas by wyjaśnić, czym jest regeneracja zacisków hamulcowych. Na czym polega i jak bardzo skomplikowany jest to proces? Pierwszą i najczęstszą czynnością, jaką należy wykonać przy okazji odnawiania zacisków, jest ich gruntowne wyczyszczenie z warstw korozji. To właśnie ona ogranicza działanie tłoczków hamulcowych. W trakcie czyszczenia należy też usunąć zniszczone uszczelki, a także wymienić na nowe uszczelniacze, osłony i drobne elementy gumowe z wnętrza mechanizmu. W razie konieczności wymianie podlegać mogą też prowadnice i tłoczyska. Po naprawie wspomnianych elementów należy przystąpić do pomalowania zacisku. Zanim to zrobimy, należy go dobrze odtłuścić benzyną ekstrakcyjną, by farba odpowiednio trzymała się powierzchni. Malowanie należy wykonać specjalną farbą do zacisków hamulcowych, która będzie odporna na wysokie temperatury, ale nie będzie izolować tych temperatur wewnątrz układu. Należy nałożyć co najmniej 3 warstwy farby, w odstępach dobowych.

Regeneracja zacisków hamulcowych – koszt

Pewnie zastanawiacie się, ile tak naprawdę wyniesie Was regeneracja zacisków hamulcowych? Koszt takiej usługi jest zależny od tego, czy wykonacie ją samodzielnie, czy też powierzycie ją w ręce fachowców. Samodzielna naprawa zacisków nie należy do łatwych zadań. Pozwala jednak zaoszczędzić trochę środków i co naważniejsze – daje sporo satysfakcji. W Sieci znaleźć możemy sporo zestawów naprawczych do większości modeli samochodów. Posiadają one wszystkie wspominane wyżej części, które zazwyczaj podlegają wymianie. Cena jednego zestawu zaczyna się od 15 zł za sztukę. Mnożąc to przez cztery koła, otrzymujemy sumę 60 zł. Dodatkowo musimy zakupić farbę do zacisków za około 20 zł oraz szczotki, które przydadzą się doczyszczenia układu i papiery ścierne, niezbędne podczas malowania (około 20 zł). Cena oscylująca w granicach 100 zł za komplet zacisków wydaje się być atrakcyjna, lecz gdy nie mamy odpowiednich narzędzi i podstawowej wiedzy technicznej, warto to zadanie powierzyć fachowcom. Za taką usługę życzą sobie około 300 zł za komplet zacisków. W przypadku zużycia tych elementów, można również zdecydować się na montaż fabrycznie nowych zacisków, lecz regenerowane są dużo tańsze i często lepszej jakości, niżeli nowe zamienniki.