Czym jest koło zamachowe w samochodzie? Nie jest to element znajdujący się blisko kół, a wręcz przeciwnie. Koło zamachowe to urządzenie mechaniczne, które magazynuje energię w postaci energii kinetycznej ruchu obrotowego i znajduje się w silniku. W samochodzie koło zamachowe jest połączone z silnikiem i pomaga utrzymać jego płynną pracę. Jest to kluczowy element w pracy układu napędowego w samochodzie. Jest to element mało awaryjny, lecz gdy tarcz sprzęgła zacznie je uszkadzać, powinno się wymienić zarówno koło zamachowe jak i sprzęgło. Ceny nie są najniższe, ale warto zapłacić taką sumę, aby samochód jeździł długie lata.

Co to jest koło zamachowe?

Koło zamachowe to urządzenie mechaniczne, które magazynuje energię i pomaga utrzymać stałą prędkość obrotową silnika. Jest ono przymocowane do wału korbowego i obraca się wraz z nim. Gdy silnik przyspiesza, koło zamachowe gromadzi energię w swoim pędzie. Gdy silnik zwalnia, koło zamachowe uwalnia energię, aby utrzymać płynną pracę silnika.

Gdzie w aucie znajduje się koło zamachowe?

Koło zamachowe nie znajduje się przy kołach samochodu. Gdzie w aucie znajduje się koło zamachowe? Tradycyjne koło jest wykonane z żeliwa i stali. Element jest przykręcony do wału korbowego silnika i jest zlokalizowane w bliskiej odległości od sprzęgła. Jest to część układu napędowego i zlokalizowane jest w silniku samochodu. Pozwala na utrzymanie płynnej pracy silnika. Pojedyncze koło zamachowe stosowane jest wyłącznie w samochodach z manualną skrzynią biegów. Samochody z automatyczną skrzynią biegów są również wyposażone w taki element, lecz pełni on inne funkcje, a także jest nieco innej wielkości. W ostatnich latach, większą popularnością cieszy się koło dwumasowe.

Wymiana koła zamachowego

Stare koła zamachowe są elementem, który nie potrzebuje wymiany praktycznie w ogóle. Jest to element niemal bezawaryjny. Gdy zużyta tarcza sprzęgła zacznie trzeć o koło, mogą pojawić się problemy. Tarcza zacznie uszkadzać koło i w tym przypadku może się okazać, że będzie potrzebna wymiana koła zamachowego. Wymiana tego elementu jest podobna do wymiany sprzęgła. Mechanik musi przeprowadzić większość tych samych czynności, aby wymienić ten element. Specjaliści zalecają wymianę sprzęgła, gdy koło zamachowe jest uszkodzone. Podobnie, gdy sprzęgło jest uszkodzone, zaleca się wymianę koła zamachowego.

Koszt koła zamachowego

Praca mechanika to jeden z kosztów, które trzeba ponieść podczas wymiany. Drugim kosztem jest zakup nowej części do pojazdu. Warto wybrać części sprawdzonych producentów, aby mieć pewność, że będą wytrzymałe i bezpieczne. Koszt koła zamachowego (dwumasowego i sztywnego) jest dość wysoki i zależny od modelu samochodu. Na cenę ma wpływ również silnik. Głównym czynnikiem kształtującym cenę jest moc silnika, a także popularność samochodu. Zestaw koła zamachowego ze sprzęgłem to wydatek w granicach 1,5-5 tys. złotych. Aby wydłużyć żywotność koła powinno się unikać gwałtownego przyspieszania, utrzymywać pracę silnika powyżej 1,5 tys. obrotów na minutę, a także jeździć ekonomicznie.