Wszelkie usterki układu chłodzenia silnika mogą się nam dać we znaki szczególnie w okresie letnim. Wysokie temperatury bezlitośnie ukazują wszystkie niedomagania. Co może być przyczyną wadliwie działającego układu chłodzenia?

Przyczyny przegrzania silnika

Najbardziej popularne przyczyny przegrzania silnika to zakamieniona lub zapchana chłodnica. Najczęściej za tą usterką stoi stosowanie niewłaściwego płynu do chłodnicy lub stosowanie z oszczędności zwykłej wody. Może się także zdarzyć, że poprzedni właściciel próbował zaoszczędzić i kupiliśmy auto z uszkodzoną w ten sposób chłodnicą. Drugą sprawą może być wadliwie działający termostat lub czujnik, który nie włącza w odpowiednim momencie wentylatora samej chłodnicy. Kolejny problem to zbyt słabo naprężony pasek klinowy, który napędza pompę płynu chłodniczego. Sam płyn także może stanowić problem, nawet jeśli jest właściwy. Może być go po prostu za mało. Odpowiedni płyn nie tylko zapewnia właściwy poziom chłodzenia silnika, ale także działa antykorozyjnie, zapobiega powstawaniu niepotrzebnych osadów oraz znacząco wpływa na konserwację całego układu chłodzenia w naszym samochodzie. Co ciekawe, przegrzanie silnika np. podczas powolnej jazdy, może powodować uszkodzony korek zbiorniczka wyrównawczego. Jest on tzw. „zaworem bezpieczeństwa”, który utrzymuje odpowiednie ciśnienie w układzie chłodniczym.

Objawy przegrzania silnika

Objawy przegrzania silnika bywają bardzo różne. Użytkując samochód, warto zwracać uwagę na wskazania różnego rodzaju wskaźników oraz komputera pokładowego (o ile taki występuje). Pierwszym objawem jest wzrost temperatury płynu chłodzącego. Podczas codziennego użytkowania jego temperatura powinna wynosić około 90 stopni Celsjusza. Gdy osiągnie ona niepożądane wartości, dowiemy się o tym za pomocą odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Oprócz tego, pojazd dużo gorzej reaguje na pedał gazu, jest zdecydowanie mniej dynamiczny. Zdarza się też, że silnik przerywa i szarpie. Nie ma również możliwości ustawienia temperatury nawiewu w kabinie. Leci tylko i wyłącznie zimne lub gorące powietrze, zaś w powietrzu wyczuwalny jest specyficzny zapach płynu chłodniczego. Przegrzanie silnika można rozpoznać także po otwarciu maski. Często oczom ukazują się przewody chłodnicze, które bywają dużo bardziej nabrzmiałem niż zazwyczaj. W skrajnych sytuacjach z silnika lub zbiorniczka wyrównawczego wydobywa się też para wodna.

Skutki przegrzania silnika

Jeśli przegrzanie silnika było jednorazowym epizodem, a kierowca po takim incydencie szybko zapobiegł jego następstwom i wyeliminował usterkę, nie musi ono skutkować negatywnymi efektami tego incydentu. Jeśli jednak osiąganie skrajnie wysokich temperatur w jednostce napędowej zdarza się dość często i nie jest to wyeliminowane przez mechanika, skutki przegrzania silnika mogą być bardzo poważne i kosztowne. Mniej kosztowne naprawy, które się z tym wiążą to np. wymiana uszczelki pod głowicą. W gorszym przypadku pęknięciu mogą ulec pierścienie tłokowe czy też sama głowica. Ostatecznie może dojść do spuchnięcia tłoków i zatarcia silnika, co skutkuje tylko i wyłącznie jego generalnym remontem lub wymianą na inny.