Na ulicach jeździ coraz więcej samochodów, które są wyposażone w układ samo diagnozy, który za pomocą bardzo zaawansowanej elektroniki jest w stanie samodzielnie wykrywać usterki pojazdu i poinformować o tym kierowcę. W sytuacji kiedy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka silnika „Check Engine” będzie to oznaczało, że układ samodiagnozujący wykrył usterkę w pojeździe. Sama kontrolka „Check Engine” może świecić, migotać lub zgasnąć po jakimś czasie. Niezależnie od tego w jakiej formie pojawia się na naszej desce rozdzielczej, należy się jak najszybciej udać do warsztatu samochodowego w celu zdiagnozowania i ewentualnej naprawy usterki.

Kiedy zapala się kontrolka „Check Engine”?

Kontrolka „Check Engine” zapala się w momencie kiedy samodiagnozujący układ w samochodzie wykryje usterki w pojeździe. Wszelkie usterki, które nie mają swojej kontrolki na desce rozdzielczej są wyświetlane za pomocą kontrolki „Check Engine”, która informuje kierowcę, że z jego pojazdem coś jest nie tak. Kontrolka może migotać, świecić lub gasnąć po jakiś czasie. W żadnym wypadku nie należy ignorować kontrolki „Check Engine”. Należy jak najszybciej udać się do mechanika w celu zdiagnozowania usterki i wykonania naprawy w celu usunięcia występującej usterki.

Gdzie jest „Check Engine”?

Warto wspomnieć o tym czym tak naprawdę jest kontrolka silnika. Znajdziemy ją w samochodach, które są wyposażone w gniazdo diagnostyczne „OBD-II” gniazdo to znajduje się w każdym samochodzie, który był przeznaczony na rynek europejski i został wyprodukowany po 2000 roku. Komunikat o usterce silnika najczęściej pojawia się na desce rozdzielczej, miejsce to nie zostało wybrane przypadkowo – to tam najczęściej zerka kierowca. Kontrolka silnika najczęściej jest przedstawiona za pomocą „ikonki”, która ma kształt silnika w kolorze pomarańczowym lub żółtym. Znacznie rzadziej możemy się spotkać za przedstawieniem jej w formie napisu „CHECK ENGINE”. Warto zaznaczyć, że komputer podkładowy nie jest w stanie wykryć wszystkich awarii i poinformować o nich kierowcę. Dlatego warto co jakiś czas udać się na przegląd okresowy w celu uniknięcia jakichkolwiek awarii silnika i zminimalizowaniu wystąpienia kontrolki silnika.

Czym jest „Check Engine”?

Pomarańczowa lub żółta kontrolka pojawiająca się na naszej desce rozdzielczej. Jej jedynym zadaniem jest poinformowanie kierowcy o tym, że w pojeździe została wykryta usterka. Kontrolka często wyświetla się podczas jazdy. Oznacza to, że nie uniemożliwia nam dalszej jazdy, my jednak rekomendujemy aby nie robić zbyt dużo kilometrów po pojawieniu się kontrolki „Check Engine”. Jeśli będziemy zwlekać z wizytą u mechanika i odkładać ją w czasie, samochód może ulec znacząco poważniejszej awarii, której koszt usunięcia będzie znacznie większy, niż na początku.

Jak skasować kontrolkę „Check Engine”?

Nie zalecamy samodzielnego kasowania kontrolki „Check Engine” bez wykonania wcześniejszej diagnozy, która powie nam dlaczego w naszym samochodzie pojawiła się kontrolka „Check Engine”. Należy pamiętać o tym, że świecąca lub migająca kontrolka nie zawsze musi oznaczać, że w naszym samochodzie wstąpiła jakaś poważna awaria. Niekiedy zdarza się, że jest to błahostka, jednak taka sytuacja występuje rzadko. Zanim przedstawimy sposób na samodzielne skasowanie kontrolki „Check Engine” chcielibyśmy abyś wiedział, że jeśli ją usuniesz elektromechanik nie będzie później w stanie sprawdzić za pomocą komputera diagnostycznego z jakiego powodu kontrolka się zapaliła. Sposób na skasowanie kontrolki samodzielnie jest banalnie prosty. Wystarczy odłączyć minusową klemę od akumulatora na czas 20-30 min. Metoda ta nie jest skuteczna w każdym samochodzie. W niektórych przypadkach nieuniknione będzie odwiedzenie warsztatu w celu usunięcia kontrolki.

Wszystko, co musisz wiedzieć o „Check Engine” w pigułce

Podsumowując kontrolka „Check Engine” zapala się w pojazdach, które są wyposażone w układ samodiagnoza, który za pomocą elektroniki jest w stanie wykrywać usterki w pojeździe. Kontrolka jest przedstawiona w formie napisu „CHECK ENGINE” lub „ikonki”, która symbolizuje silnik w kolorze pomarańczowym lub żółtym. W kontrolkę „Check Engine” są wyposażone wszystkie samochody, które są wyposażone w złącze „OBD-II”, zostały wyprodukowane po roku 2000 i były przeznaczone na rynek europejski. Kontrolkę możemy usunąć samodzielnie, nie musimy się w tym celu udać do mechanika. Metoda to nie działa w każdym samochodzie. Warto zaznaczyć, że po usunięciu błędu „Check Engine” nie będzie możliwe jego późniejsze odczytanie w celu zweryfikowania usterki. My rekomendujemy udać się do warsztatu samochodowego w celu zdiagnozowania i podjęcia ewentualnej naprawy usterki. Odkładanie wizyty u mechanika może sprawić, że samochód ulegnie poważniejszej awarii co za tym idzie koszty naprawy ulegną zwiększeniu.