Przebicie opony podczas jazdy może mieć bardzo niebezpieczne konsekwencje, więc należy zrobić wszystko, aby do takiej sytuacji nie dopuścić. Na szczęście odpowiednia profilaktyka i zdrowy rozsądek mogą znacznie zminimalizować ryzyko takiego wydarzenia z naszym udziałem.

Przebić oponę może każdy ostry element, który znajdzie się na drodze. Mogą to być różnego rodzaju śruby, kamienie czy gwoździe. Najwięcej takich elementów na drodze może się znaleźć w okolicach placów budowy, czy w miejscach, gdzie prowadzone są aktywne roboty drogowe. Warto unikać takich miejsc, a jeśli nie mamy możliwości przejazdu inną drogą, to należy zachować szczególną ostrożność podczas jazdy. Jak wspominaliśmy wyżej, oprócz czujności ważna jest także profilaktyka.

W tym przypadku profilaktyka oznacza ni mniej, ni więcej, jak regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach. Najlepiej wykonywać je co trzy miesiące. To pozwoli uniknąć odkształcenia wnętrza opony, które mogłoby w konsekwencji doprowadzić do tego, że będzie ona bardziej podatna na przebicie elementami z zewnątrz.

Jak sprawdzić czy opona jest przebita?

Przebicie opony jest zazwyczaj łatwe do zauważenia. Jeśli widać, że z opony uchodzi powietrze, prawdopodobnie doszło do przebicia. Można też sprawdzić, czy opona nie jest przebita, obmacując ją rękami. Jeśli wyczuwalne są jakieś nierówności lub dziury, to może to być przebicie. Uchodzenie powietrza może być spowodowane przez gwóźdź lub inny ostry przedmiot, który przebił gumę. Innym częstą przyczyną przebicia opony jest niefortunne najechanie na krawężnik lub wjechanie w dziurę drogową o ostrych zakończeniach lub krawędziach. Nieszczelność w oponie spowoduje, że zacznie ona tracić powietrze i w końcu stanie się płaska. Jeżeli podczas jazdy samochodem zauważymy, że auto zaczyna ściągać nas w prawo musimy wysiąść z samochodu i sprawdzić stan opon. Innym symptomem jest charakterystyczny dźwięk podczas jazdy, który brzmi, jakby jedna z opon była kwadratowa lub płaska.

Przebita opona, co dalej?

Przebita opona to częsty problem dla kierowców, gdyż musimy wtedy się zatrzymać i rozwiązać problem. Taka sytuacja może się zdarzyć w każdej chwili i wtedy nie zawsze wiemy, co robić i jak sobie z tym problem poradzić. Jeśli masz w samochodzie oponę zapasową, wystarczy, że zmienisz koło. Zapasowe koło najczęściej znajduje się w bagażniku, pod materiałem, który zabezpiecza przestrzeń. Razem z kołem zapasowym powinieneś mieć również lewarek, który będzie przydatny przy zmianie koła. Jeśli nie masz opony zapasowej, musisz wezwać pomoc. Przebita opona to częsty problem dla kierowców. Może się zdarzyć w każdej chwili i nie zawsze łatwo jest wiedzieć, co robić. Jeśli masz oponę zapasową, wystarczy, że zmienisz koło. Jeśli nie masz opony zapasowej, musisz wezwać pomoc drogową. Pamiętaj, żeby zjechać na pobocze lub zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Należy wtedy, również rozstawić trójkąt ostrzegawczy, założyć kamizelkę odblaskową (w szczególności, jeśli pechowa sytuacja wydarzyła się po zmroku), a następnie sprawdzić uszkodzenia. Najczęściej opona z jednej strony będzie zupełnie płaska. Po ustaleniu uszkodzenia należy zadzwonić pod numer pomocy drogowej, która udzieli pomocy w postaci wymiany opony lub odholowania samochodu na czas naprawy.

Jak samemu zmienić oponę?

Jeśli się spieszysz i nie masz czasu czekać na pomoc drogową, możesz sam zmienić oponę. Po pierwsze, znajdź zapasową oponę w bagażniku. Jeśli jej tam nie ma, należy sprawdzić pod samochodem. Następnie należy podnieść samochód, obracając uchwyt podnośnika/ lewarka zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż samochód znajdzie się na tyle wysoko od ziemi, że będzie można zdjąć i wymienić przebitą oponę. Najlepiej jest umieścić klocki drewna lub cegły po obu stronach podnośnika, aby zapobiec zapadaniu się w miękką ziemię. Przy wykonywaniu tej czynności powinniśmy zdjąć kołpak z zepsutej opony. Kiedy uda nam się wymienić koło, musimy zadbać również o to zepsute. Należy, w tym celu przekazać koło do naprawy w warsztacie wulkanizacyjnym. Specjaliści ocenią wtedy szkody i możliwość naprawy, musimy się jednak liczyć z ryzykiem utylizacji zepsutego koła. Wtedy należy zakupić nowe – nie możemy jeździć na zapasowym kole zbyt długo, najczęściej jest ono nazywane kołem dojazdowym co sugeruje tylko chwilowa możliwość korzystania z niego. Kiedy okaże się, że opona jest do wymiany musimy zakupić dwie nowe opony. Na jednej osi samochodu musimy mieć założone takie same opony, jeżeli podczas kontroli policji okaże się, że są one inne – będziemy musieli przyjąć mandat.

Gdzie wyrzucić zepsute koło samochodowe?

Uszkodzonego koła samochodowego nie można wyrzucić przy drodze ani do zwykłego pojemnika na śmieci zmieszane. Często przy zakupie nowych opon w serwisie wulkanizacji możemy stare zostawić do utylizacji. Razem z innymi skupionymi oponami wywiozą je wtedy w odpowiednie miejsce. Jeśli jednak nie będzie takiej możliwości musimy zawieźć je do najbliższego punktu zbiórki odpadów selektywnych. Uszkodzone koło samochodowe możemy również zutylizować, oddając je do punktu skupu złomu.