Producenci samochodów muszą zrobić wszystko, aby spełnić restrykcyjne normy emisji spalin, które są nieustannie zaostrzone. Na szczęście dzięki ciągłemu postępowi technologicznemu jesteśmy w stanie wyposażyć nasze silniki w coraz to bardziej zaawansowana rozwiązania. Dzięki, którym jesteśmy w stanie spełnić normy spalania. Zatem jak zwiększyć żywotność naszego silnika, aby cieszyć się jak najdłużej bezproblemową jazdą? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w poniższym artykule, zapraszamy do lektury.

Jak dbać o silnik diesla?

Jest wiele rzeczy, o które musimy dbać w naszym samochodzie, zacznijmy jednak od tej, na którą mamy wpływ przy każdym tankowaniu. Tak, chodzi nam o paliwo. Warto zadbać o to, aby tankować tylko na zaufanych stacjach paliw, ponieważ kiepskiej jakości i bogaty we wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia olej napędowy może przyczynić się do uszkodzenia naszych wtryskiwaczy, a nawet je zapchać. Wtedy będziemy musieli udać się do mechanika w celu naprawy, co za tym idzie będziemy musieli też ponieść niekiedy dość wysokie koszty. Kolejną rzeczą, o którą warto zadbać to wymiana oleju silnikowego. Wielu ludzi nie stosuje się do zaleceń producenta w tej kwestii. Natomiast specjaliści apelują, aby wymieniać olej co 10 – 15 tys. km. Warto mieć na uwadze fakt, że nie musimy czekać, aż zbliżymy się do pułapu zrobiony kilometrów, aby zdecydować się na wymianę. Olej jest jedną z tych rzeczy, którego wcześniejsza wymiana nie zaszkodzi. W tym wszystkim nie możemy zapomnieć o filtrze oleju, który również jest bardzo ważny, pozwala on oczyścić olej z wszelkiego rodzaju, zanieczyszczeń. W przypadku oleju, jaki i filtra warto wybierać markowe produktu producentów, którzy są rekomendowani przez producenta samochodów oraz wybierać produkty, które spełniają normy. Następną rzeczą, jaką możemy zrobić dla naszego samochodu, jeśli jest on wyposażony w system START/STOP. To wyłączenie go. Mimo że ma wiele zalet, takich jak: mniejsze zużycia paliwa, mniejsza liczba emitowanych spalin to ma jedną poważną wadę. Przyczynia się do szybszego zużycia łożysk turbosprężarki, jaki i całego silnika.

Na co jeszcze zwrócić uwagę, aby wydłużyć życie silnika diesla?

Na żywotność silnika diesla wpływa wiele rzeczy, przed chwilą wspomnieliśmy sobie o kilku bardzo istotnych rzeczach. Jednak to niebyły wszystkie sprawy warte uwagi, lista jest bardzo długa. Kolejnym punktem z listy jest styl jazdy. Jak odpalimy silnik pozwólmy mu się rozgrzać w celu osiągnięcia temperatury roboczej. Całość zazwyczaj zajmuje kilka sekund, chodzi o to, aby olej silnikowy rozprowadził się po silniku, dlatego przed ruszeniem warto odczekać kilka sekund. Staraj się unikać sytuacji, w których odpalasz pojazd i od razu ruszasz nim z miejsca. Jak już przy tym jesteśmy warto pamiętać, że silniki diesla nie lubią krótkich dystansów. Jazda miejska, wpływa negatywnie na filtr cząstek stałych inaczej DPF. Sprawia, że bardzo szybko się zapycha. Bardzo często trzeba udać się do specjalistycznego serwisu w celu jego wypalenia, nie będziemy w stanie wykonać tego samodzielnie.

Najczęstsze usterki w silniku diesla?

W sytuacji, w której czujemy, że z naszym samochodem jest coś nie tak, nie warto zwlekać i udać się jak najszybciej do warsztatu samochodowego w celu diagnozy. Im wcześniej zareagujemy, tym lepiej. Być może uda się uniknąć większej awarii. Jeśli już, jednak dojdzie do jakiejś poważniejszej awarii musimy się przygotować do sporych wydatków, naprawy silników diesla są bardzo kosztowne w porównaniu do ich benzynowych odpowiedników. Rzeczami, które najczęściej ulegają awarii w silniku diesla są koła dwumasowe, wtryskiwacze, EGER, świece żarowe oraz zapychający się filtr DPF. Naprawa silnika diesla zazwyczaj wiąże się ze sporymi kosztami. Na szczęście jesteśmy w stanie trochę obniżyć koszty, decydując się na regeneracje zamiast zakup nowych elementów. Niestety, nie jesteśmy jej w stanie zastosować do wszystkich podzespołów, które uległy awarii. Podzespoły, które możemy poddać regeneracji to np. turbosprężarka, wtryskiwacze oraz koło dwumasowe. W przypadku tego ostatniego możemy napotkać problemy podczas regeneracji, nie jest ją tak łatwo przeprowadzić jak w przypadku innych elementów. Warto pamiętać o tym, że regenerowane elementy nie zawsze pozwala silnikowi na odzyskanie pełnej sprawności. Może okazać się tak, że element poddany regeneracji znowu ulegnie awarii. Wtedy poniesiemy wyższe koszty, niż w przypadku zakupu nowego elementu. Decyzję o tym, co warto oddać do regeneracji bardzo często podejmuje mechanik samochodowy, więc nie jesteśmy tym obarczeni.

Silnik diesla najczęstsze usterki – podsumowanie

Silnik typu diesel to inaczej silnik o zapłonie samoczynnym oraz silnik wysokoprężny o spalaniu wewnętrznym. Do zapłonu paliwa dochodzi w nim bez udziału zewnętrznego źródła energii. Warto wiedzieć, że tego typu silniki są dość wrażliwe na niewłaściwy sposób eksploatacji, a więc istotne jest przestrzeganie kilku zasad, wpływających na ich żywotność. Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać poziom oleju i wymieniać go co 10-15 tys. km. Silniki typu diesel źle znoszą jazdę krótkodystansową, ale również duże znaczenie w ich przypadku ma sposób jazdy. Silnik ten szybko niszczy się podczas pracy na zbyt niskich obrotach. Warto również wiedzieć, że aby w pełni móc korzystać z jego potencjału, należy zaczekać dopóki płyn chłodniczy i olej osiągnął temperaturę roboczą, ta kwestii jest niestety bardzo często ignorowana przez większość kierowców. Diesel wymaga tankowania wyłącznie na sprawdzonych stacjach benzynowych, a zimą zalewania go mrozoodpornym olejem napędowym. Duże ryzyko może nieść za sobą także oszczędzanie na częściach lub ignorowanie awarii, staraj się unikać tanich chińskich zamienników. Poszczególne części można poddawać regeneracji, natomiast warto skorzystać z pomocy sprawdzonego i zaufanego fachowca. Dzięki temu będziemy w stanie cieszyć się spokojna i bezawaryjną eksploatacją samochodu.