Jakie miejsca są szczególnie narażone na korozję? 

Jesień i zima to pory roku, w których auto szczególnie narażone jest na pojawianie się korozji. Zastanawiasz się teraz pewnie czym jest ta korozja i w jaki sposób się objawia. Korozja to proces, w którym stopniowo dochodzi do niszczenia materiałów na skutek różnych czynników. Do korozji dochodzi pomiędzy poszczególnym materiałem, np. podwoziem naszego samochodu, a czynnikami zewnętrznymi, np. warunkami środowiskowymi. Czynniki, które mogą powodować korozję, to np. duża wilgoć, woda, a także procesy chemiczne, elektrochemiczne, a także fizyczne. Działanie deszczu, śniegu, piasku, soli, a także błota, wymywa oryginalne zabezpieczenia antykorozyjne. Niestety, o czym spora liczba kierowców nie ma pojęcia, pojawianie się ognisk rdzy niekoniecznie może dotyczyć tylko aut starszych, dlatego warto zabezpieczyć swój samochód wystarczająco wcześnie. Jeżeli jesteś ciekawy, w jaki sposób możesz zapobiec procesom korozyjnym poszczególnych elementów Twojego samochodu, to serdecznie zapraszamy do zapoznania się z całym artykułem. 

Jak samodzielnie pozbyć się problemu z korozją –  sposoby na walkę z rdzą 

Korozji możesz pozbyć się samodzielnie, jeżeli nie jest już w zaawansowanym stadium, a także oddać swój samochód do specjalisty, który zrobi to za Ciebie. Samodzielnie wykonany zabieg należy rozpocząć od dokładnego wyczyszczenia całego auta. Zwróć uwagę, aby wszystkie elementy Twojego pojazdu były wyczyszczone bardzo precyzyjnie, aby nie umknęło Ci ani jedno zardzewiałe miejsce.  Jeżeli ogniska rdzy są niewielkie to wystarczy tylko wyczyścić je chemicznie. Warto w tym celu zastosować specjalistyczne preparaty i środki, które zostały przystosowane do walki z rdzą. Nie tylko świetnie pozbędą się rdzy z konkretnych elementów, ale także zabezpieczą powierzchnię przez ponownym procesem korozyjnym. Takie środki są dostępne w wielu formach – w sprayu, w żelu, a także w płynie, abyś mógł znaleźć preparat wygodny w aplikacji, który spełni wszystkie Twoje oczekiwania. 

Co zrobić w sytuacji, gdy rdza na dobre rozgościła się na karoserii i jest jej znacznie więcej? W tym przypadku konieczne będzie jej wyskrobanie lub wypiaskowanie. Do tego zadania świetnie sprawdzi się papier ścierny – szczególnie polecany jest papier o małej i średniej grubości. Następnie należy  zaaplikować środek zabezpieczający – na bazie wosku i olejów lub substancji ropopochodnych. Działanie tych preparatów polega na penetracji miejsc zmienionych oraz wypieraniu wilgoci. Warstwa zewnętrzna tworzy powłokę ochronną, utrzymującą swoje właściwości do dwóch lat. Po ich upływie czynność

należy powtórzyć. Niejednokrotnie pisaliśmy w naszych artykułach i zwracaliśmy uwagę, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Warto tego typu czynności wykonywać regularnie i nie dopuszczać do sytuacji, że rdza zacznie się rozprzestrzeniać. 

Jaki jest koszt usunięcia rdzy u mechanika? 

Jeżeli nie chcemy samodzielnie wykonywać tego typu zabiegu, auto można oczywiście oddać w ręce fachowca. Oczywiście, jak w większości przypadków, ostateczna cena usunięcia tego typu usterki jest uzależniona od kilku czynników. Jednym z nich jest powierzchnią zniszczonego elementu, ale także wybór odpowiedniego lakieru. Wybierać możemy spośród kilku dostępnych na rynku, jak perłowy, matowy, czy metaliczny. Koszt usunięcia rdzy z jednego elementu to cena około 250 – 550 złotych.

Przegląd samochodu, a korozja?

Jeśli rdza w naszym samochodzie jest na bardzo zaawansowanym poziomie mechanik podczas przeglądu może podjąć decyzję o negatywnym wyniku badania technicznego. Zazwyczaj ten problem dotyczy starszych samochodów, których nie opłaca się wtedy naprawiać, gdyż pozbycie się rdzy będzie niemożliwe bez wymiany kilku elementów. Wymiana natomiast często znacznie przewyższa wartość samochodu. Samochody z takim problemem często właściciele oddają na złom lub sprzedają na części. Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu, który ma już swoje lata powinniśmy co roku przed sezonem zimowych sprawdzić stan podwozia i elementów do niego przykręconych. Im szybciej wykryjemy problem z korozją w naszym samochodzie, tym łatwiej i taniej będzie go rozwiązać, a nasz samochód posłuży o kilka lat dłużej bez wydawania jednorazowej fortuny na wymianę kilku elementów jednocześnie. 

Korozja – jakie elementy auta atakuje najczęściej?

Dużym problemem, który często od razu rzuca się w oczy jest korozja, która pochłania elementy przykręcane do nadwozia naszego samochodu, a dokładniej ich krawędzi. Elementy, które są najbardziej narażone na działanie korozji to między innymi drzwi, maska, bagażnik czy błotniki. Wymienione elementy karoserii możemy wymienić, jeśli będzie taka potrzeba, gorzej, jeśli rdza zaatakuje podłogę samochodu, błotniki czy progi. Te elementy są na stałe wkomponowane w nadwozie, ich wymiana będzie możliwa, jednak tylko przez specjalistę – blacharza. Wykonanie wymiany tych części samochodu będzie wymagało wiele pracy, w tym cięcia, wiercenia oraz spawania, czy ponownego lakierowania elementów auta. W przypadku jeśli do wymiany mamy tylko jeden element, możemy zainwestować w jego wymianę i ponowne lakierowanie, natomiast, jeśli podczas diagnozy okaże się, że elementów koniecznych do wymiany jest kilka, to specjalista może wycenić nam naprawę samochodu nawet na kilka tysięcy złotych. Musimy więc wtedy zastanowić się, czy naprawa samochodu będzie dla nas opłacalna. Nie zaleca się jazdy samochodem, gdzie korozja podłogi lub przyległych do niej elementów jest w zaawansowanym etapie – może to przyczynić się do spowodowania wypadku i otrzymania mandatu. 

Niektóre dostępne na rynku modele samochodów są mniej odporne na działanie korozji. Jeśli jesteśmy właścicielami jednego z takich modeli, musimy pamiętać o częstej diagnostyce pojazdów pod kątem postępowania tego zjawiska, gdyż po kilku latach może okazać się, że musimy wymienić i lakierować kilka elementów auta, co wiąże się ze sporymi wydatkami. Jeśli kupiliśmy fabrycznie nowy samochód rdza może pojawiać się punktowo, zazwyczaj na krawędziach elementów. Jeśli zauważymy, że taka sytuacja ma miejsce w naszym samochodzie nie musimy się od razu martwić. Należy monitorować stan postępowania korozji oraz zaopatrzyć się w odpowiednie preparaty do zapobiegania korozji. Jeżeli nie podejdziemy do sprawy odpowiedzialnie, to ogniska rdzy zaczną się powiększać, co podczas sprzedaży samochodu znacznie obniża jego wartość.